Hirudoterapia – Leczenie Pijawkami

hirudoterapia rzeszów

Nazwa zabiegu pochodzi od łacińskiej nazwy pijawki-HIRUDO. We współczesnej terapii pijawkami wykorzystuje się następujące gatunki:

Pijawka lekarska apteczna, posiadająca na dole od strony grzbietowej dwie pomarańczowe linie, natomiast strona brzuszna ma kolor oliwkowo-zielony, a po bokach możemy zauważyć czarne cienkie paski.

Pijawka lekarska lecznicza– która na swym grzbiecie posiada cztery linie z powtarzającymi się rozszerzeniami.

Pijawka lekarska orientalna– która na swym grzbiecie posiada cztery pomarańczowe linie, pokryte czarnymi czworobocznymi punktami. Po stronie brzuszne pijawka jest czarna z zielonymi punktami. Pijawka ta nie występuje w środowisku naturalnym w Polsce.

Związki produkowane przez pijawki:

Hirudyna – silny i najlepszy lek przeciwzakrzepowy. Hirudyna przechowywana w formie liofilizatu w temperaturze pokojowej, zachowuje aktywność przynajmniej przez rok, a w roztworze wodnym prze 6 miesięcy. U osób z niektórymi chorobami krwi, hirudyna jest zdecydowanie lepszym antykoagulantem, niż używana najczęściej w medycynie heparyna

Edelina – Hirudyna i Edelina mają przeciwne właściwości wpływające na proces krzepnięcia krwi. Jej funkcja w pijawkach pozostaje nieznana, lecz działa silnie przeciwzapalnie.

Apyraza – substancja która silnie zmniejsza lepkość krwi.

Antyelastaza – spowalnie procesy starzenia się poprzez ograniczanie działania enzymów degradujących elastynę.

Lipazyi esterazy – substancje te powodują rozkład tłuszczy

Gilantyna – jest to bialko zawierające duże ilości siarki, działa jak antykoagulant i silny lek antyprzerzutowy .

Eglina – silny środek przeciwzapalny i aktywny antyutleniacz

Hementyna – jest enzymem który zapobiega krzepnięciu krwi, oraz rozpuszcza utworzone zakrzepy.

Destabilaza – cecha charakterystyczna jest silne działanie przeciwagregacyjne, które powoduje rozkładanie zakrzepłej krwi. Zawiera również prostaglandynę, która regeneruje naczynia krwionośne, przewodu pokarmowy, reguluje także poziom cukru we krwi.

Hialuronidaza – jest silnym antybiotykiem oraz czynnikiem umożliwiającym szybkie przenikanie przez błony komórkowe sąsiadujących ze sobą komórek i tkanek

Na uwagę zasługują jeszcze związki znieczulające, neurotransmitery, które regulują przepływ impulsów elektrycznych w komórkach nerwowych, substancje antynowotworowe, oraz wiele innych składników mające wpływ na procesy regeneracyjne i lecznicze człowieka.

Najczęstsze zastosowanie pijawek:

– choroby serca; nadciśnienie i niedociśnienie

– choroby płuc i oskrzeli

– choroby przewodu pokarmowego , wątroby, żołądka i dwunastnicy

– alergie

– żylaki, zapalenie żył, krwiaki i zakrzepy

– trudno gojące się rany,

– rwa kulszowa, bóle kręgosłupa, zamrożony bark

– choroby nerek

Przeciwwskazanie do terapii:

– kobiety w ciąży i karmiące

– chorzy na hemofilię

– pacjenci w trakcie leczenia farmakologicznego z wykorzystaniem antykoagulantów.

– silna anemia

– duże niedociśnienie

– u dzieci poniże 10 –ego roku życia

Pozyskiwanie i przechowywanie pijawek:

leczenie pijawkami rzeszów

Pijawki znajdują się pod ścisłą ochrona gatunkowa i pozyskiwanie ich ze środowiska naturalne go jest zabronione i karalne. Pijawki można zakupić tylko od firm które prowadza ich kontrole laboratoryjną, gdzie pijawki hodowane są w izolowanych warunkach, bez kontaktu z otoczeniem zewnętrznym.

Pijawki przechowywane są w wodzie źródlanej o temp 8 stopni, woda taka musi być często wymieniana. Przy przystawianiu pijawek należy pamiętać, aby w pierwszej dobie ranki nie moczyć, najlepiej jest przeprowadzać zabieg w dni wolne od pracy pacjenta. Przez okres dwóch trzech dni nie powinno się wykonywać ćwiczeń. Należy pamiętać aby dobę przed zabiegiem i jednego dnia po zabiegu pacjent nie powinien spożywać alkoholu i pić mocnej herbaty oraz kawy.

W terapiach z użyciem pijawek stosujemy leczenie miejscowe, wykorzystując działanie produkowanych przez pijawkę substancji aktywnych, oraz hirudokompleksoterapię, która stosowana jest przy wspomagającym leczeniu takich chorób jak:

– Parkinson

– Alzheimer

– SM

– Schizofrenia

– osłabienie pamięci, sprawności intelektualnej